Hatha Yoga

HATHA YOGA er her i vesten den mest kendte fysiske yogaform.

Formålet er, at du opnår styrke, fleksibilitet, ro og balance i krop og sind samt øger bevidstheden og indsigten.

I undervisningen indgår yogastillinger, vejrtræknings- og koncentrationsøvelser samt afspænding. Den praktiske undervisning kan suppleres med lettere teori, for at give en forståelse for de øvelser vi arbejder med, for hvad HATHA YOGA er og for at give en generel indsigt i yogaens mysterier.

Alle kan deltage uanset alder, køn og yogaerfaring.

Læs endvidere ”Om YOGA” nedenfor.

Jeg har hold i Gilleleje og tilbyder også individuel yogaundervisning.

For yderligere information kontakt Vivi Brokær, +45 6092 7452 eller vivi[at]kysentiger.dk

 

viviYoga1

 

Kundalini Yoga

Kundalini Yoga er en dynamisk, kraftfuld og let tilgængelig yogaform, som passer godt ind i det liv, vi lever i den vestlige verden. Kundalini Yoga er kendt for, at være den yogaform der på kortest tid balancere forholdet mellem krop, sind og ånd.

Vi er tilbøjelige til at begrænse os selv grundet uhensigtsmæssige tankemønstre og vanemæssige reaktioner. Kundalini Yoga er et praktisk redskab – en metode, der gennem kropsstillinger, åndedrætsøvelser, mantraer, meditation og afspænding – hjælper dig med at ændre på det der begrænser dig, så du kan finde vejen til dit fulde potentiale og nå de mål du sætter dig.

Yogaøvelserne er nøjagtigt sammensat i ”sæt” – Kriyas. Hver Kriya arbejder med specifikke områder af krop og sind. Eksempler på Kriyas er: styrk immunforsvaret, hjælp mod søvnproblemer, styrk og balancer de hormonproducerende kirtler, afgift kroppen, styrk åndedræt og kredsløb, balancer chakraer, giv slip på vreden.

I Kundalini Yoga arbejder vi meget med åndedrætsøvelser. Så hvis du kan sidde og trække vejret, kan du lave Kundalini Yoga.

Alle kan deltage uanset alder, køn, yogaerfaring, kroniske lidelser og fysiske begrænsninger.

Læs endvidere ”Om YOGA” nedenfor.

Jeg har hold i Gilleleje og tilbyder også individuel Yogaundervisning.

For yderligere information kontakt Vivi Brokær, +45 6092 7452 eller vivi[at]kysentiger.dk

 

viviYoga2

 

De 5 Tibetanere – Kilden til Evig Ungdom

Fem lettilgængelige øvelser, der ifølge den tibetanske legende kan vende aldringsprocessen og forynge os.

De 5 Tibetanere påvirker kroppens 7 chakraer, der korresponderer med, stimulerer og balancerer hver af de 7 hormonproducerende kirtler, som har stor indflydelse på aldringsprocessen.

Formålet med øvelserne er at bevare og genoprette balance, fleksibilitet og velvære i krop og sind og at give fornyet energi og vitalitet.

De 5 Tibetanere anbefales til alle, uanset alder og fysisk form. Ved at udføre dem blot 15 – 20 minutter dagligt vil der kunne mærkes en effekt.

For instruktion i De Fem Tibetanere kontakt Vivi Brokær +45 6092 7452 eller vivi[at]kysentiger.dk

 

Om YOGA

Yoga stammer fra Indien og er der blevet sat i system af vismænd, de såkaldte rishier, for mere end 2000 år siden. Yogateknikkerne er stadig relevante i det fortravlede enogtyvende århundrede, hvor de er en støtte til at påvirke, balancere og harmonisere krop, sind, og ånd.

Yoga betyder at forene. Her menes at forene det enkelte menneskes bevidsthed med den uendelige bevidsthed – dette er det ultimative mål for alle yogaformer.

Gennem årvågenhed, når du praktiserer yoga, vil du opleve en gradvis udvidelse af bevidstheden, fra den begrænsede – mod den uendelige bevidsthed. Dette sker, fordi der sker en vækkelse af vores latente kreative potentiale – kundalinienergien også kaldet slangeenergien.

For at slangeenergien kan rejse sig harmonisk, er det vigtigt, at vores krop og psyke er parat til dette. Derfor er det vigtigt at lave de foreskrevne øvelser, der anbefales i netop den yogaform, du vælger.

Ved regelmæssig yogapraklsis kan du forvente et styrket immunforsvar og – nervesystem, forbedret åndedræt, kredsløb og fordøjelse, balance i de hormonproducerende kirtler, velvære i musklerne og et roligt og afbalanceret sind.

”Et grams praksis opvejer tonsvis af teori” (Swami Shivananda).